IJreka

Frequently Asked Questions

Heb je een vraag over speeltoestellen? We doen ons best deze te beantwoorden!

Als je jouw vraag niet hieronder kunt vinden, stuur ons dan een berichtje via onze contact pagina.

Producten

Kan ik jullie speeltoestellen online bestellen?

Ja, onze speeltoestellen zijn ook online verkrijgbaar. In onze online catalogus vind je ons actuele aanbod speeltoestellen. Hier kun je niet alleen een offerte opvragen, maar ook registreren.

Daarna kun je door in te loggen niet alleen de prijzen zien, maar ook direct een order plaatsen!

Voor maatwerk of vrijblijvend advies kun je natuurlijk altijd contact opnemen via de contact pagina of door te bellen. We helpen je graag!

Welk hout gebruiken jullie voor de speeltoestellen?

De meeste van onze speeltoestellen worden van spintvrij en geschuurd Robinia hout gemaakt. De diameter van de staanders is gemiddeld 17 centimeter en alle kopse delen worden standaard afgewerkt met PE in de kleuren groen, rood, blauw of geel.

Naast Robinia gebruiken we ook de houtsoorten van Foreco in onze speeltoestellen. Zo hebben we ook toestellen van NobelWood en WaxedWood.

 

Hoe worden speeltoestellen gemaakt?

Al onze speeltoestellen worden met de hand gemaakt in onze eigen fabriek in Dalfsen, vlak bij Zwolle.

In het geval van maatwerk wordt er eerst een 3D ontwerp gemaakt door onze ontwerpafdeling. Na akkoord zetten wij deze om in 2D tekeningen zodat het toestel of project in onze fabriek gemaakt kan worden. Nadat onze ervaren monteurs de speeltoestellen hebben gemaakt en geplaatst, zorgen we er voor dat alles ook gekeurd wordt.

Hoe moet je een speeltoestel plaatsen?

Een speeltoestel moet veilig geïnstalleerd worden. Hierbij hoort ook een veilige omgeving en ondergrond. Afhankelijk van hoe handig je bent en welk materiaal je tot beschikking hebt kun je speeltoestellen zelf plaatsen met behulp van de plaatsingstekening die je krijgt bij elk speeltoestel.

Als je wilt kunnen wij het plaatsen van speeltoestellen ook verzorgen.

Wat is de levertijd van jullie speeltoestellen?

De levertijd van ons standaard assortiment speeltoestellen is meestal zo'n 4 tot 6 weken na opdracht, maar dit kan ook minder of meer zijn afhankelijk van de hoeveelheid toestellen en de tijd van het jaar.

Geef ons de gewenste leverweek aan bij het aanvragen van een offerte, dan kijken we samen wat haalbaar is. In overleg is er veel mogelijk.

Wat moet ik doen als een onderdeel aan vervanging toe is?

Vervang deze door onderdelen met dezelfde maten en van hetzelfde materiaal, anders is het certificaat niet meer geldig.

Hulp nodig? Stuur een mail naar info@ijreka.nl. Met foto's van het betreffende onderdeel, het complete speeltoestel en een foto van het typeplaatje kunnen wij je het snelste helpen. Zo hebben wij alle informatie en kunnen wij de gegevens en tekeningen van het speeltoestel snel vinden.

Welke garantie zit er op speeltoestellen?

Op onze Robinia houten speeltoestellen krijg je tot wel 15 jaar garantie! Voor meer informatie over garantie en de voorwaarden kun je contact met ons opnemen of onze garantievoorwaarden doorlezen.

Veiligheid, keuring en inspecties

Zijn jullie speeltoestellen veilig?

Ja, onze speeltoestellen worden standaard met een certificaat en logboek geleverd! Deze krijg je na levering of plaatsing toegestuurd.

Ook onze maatwerk projecten worden gekeurd en gecertificeerd volgens NEN-EN 1176 en het WAS. Zo heb je altijd een veilig speeltoestel!

Waar moet een speeltoestel aan voldoen?

Beheerders moeten aan een aantal wettelijke verplichtingen voldoen om ervoor te zorgen dat speeltoestellen geen gevaar opleveren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft hiervoor een lijst van eisen opgesteld. Hieronder een samenvatting:

  1. Certificering
    • Het toestel moet een geldig certificaat van goedkeuring hebben, van een door de minister aangewezen keuringsinstelling.
  2. Veilige installatie
    • Een speeltoestel moet veilig geïnstalleerd worden. Hierbij hoort ook een veilige omgeving en een voldoende valdempende ondergrond.
  3. Onderhoud
    • Speeltoestellen moeten veilig onderhouden worden. Goed onderhoud voorkomt onveilige situaties. Het wordt dus preventief gedaan.
  4. Inspectie
    • Speeltoestellen moeten regelmatig geïnspecteerd worden. De beheerder controleert zelf of het toestel nog steeds veilig is of kan de controles uitbesteden aan een inspectiebureau.
  5. Logboek of actueel dossier.
    • De beheerder moet voor elk speeltoestel een logboek of actueel dossier bijhouden.

Voor meer uitgebreide uitleg kun je kijken op: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/speeltoestellen/regels-beheren-speeltoestellen

Wat is het verschil tussen keuren en inspecteren?

Keuren en inspecteren worden regelmatig door elkaar gehaald, omdat beide controleren of een speeltoestel veilig is.

Het keuren van een speeltoestel gebeurt voordat het toestel in gebruik wordt genomen. Een door de overheid aangewezen instantie kijkt met behulp van norm NEN-EN1176 of een speeltoestel voldoet aan het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen (WAS). Na deze keuring wordt een certificaat afgegeven voor het speeltoestel welke verklaard dat het betreffende toestel voldoet aan het WAS.

Nadat een toestel gekeurd is en in gebruik genomen wordt, moet het onderhouden en geïnspecteerd worden. De beheerder controleert of het gebruik van het toestel nog steeds veilig is. De beheerder kan de controles ook uitbesteden aan een inspectiebureau.

Wanneer moet een speeltoestel gekeurd worden?

Alle speeltoestellen in de openbare ruimte die na maart 1997 geplaatst zijn of worden, dienen een certificaat van goedkeuring te hebben conform het WAS. (Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen) Openbare ruimte houd in: overal waar de overheid (NVWA) kan controleren. Speeltoestellen op privé terrein worden aangemerkt als speelgoed en vallen onder andere wetgeving.

De keuring moet worden afgerond voordat het speeltoestel wordt opengesteld en gebruikt kan worden.

Naast de keuring moet een speeltoestel gedurende de levensduur onderhouden en geïnspecteerd worden.

Keuren of inspecteren jullie ook speeltoestellen?

Nee, dit doen wij niet zelf. Het keuren van speeltoestellen kan alleen worden gedaan door enkele keuringsinstellingen die worden aangewezen door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De actuele lijst met aangewezen keuringsinstellingen kun je HIER vinden.

In tegenstelling tot keuren, mogen wij wel onze eigen speeltoestellen inspecteren. Echter vinden wij het eerlijker en transparanter om toestellen door een onafhankelijke instantie te laten inspecteren.

Voor keuren en inspecteren werken wij al jaren samen met verschillende partners. Wil je een speeltoestel laten keuren of inspecteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag met het vinden van de juiste partij om jouw speeltoestel te laten keuren of inspecteren.

Wat is een logboek?

Een logboek (of actueel dossier) is een document dat moet worden bijgehouden door de beheerder. Een logboek moet minstens onderstaande informatie bevatten:

  • Identificatie van het speeltoestel:
    • gegevens van de eigenaar
    • gegevens van degene die het toestel beheert
    • beschrijving van het speeltoestel
    • naam van de fabrikant (liefst IJreka😇)
    • bouwjaar
    • typeaanduiding
    • serienummer
  • Aantekeningen betreffende de inspecties en het onderhoud:
    • datum en tijdstip van de inspectie en het onderhoud en gegevens over de uitvoerder
    • geconstateerde gebreken
    • vervanging van belangrijke onderdelen
  • Gegevens over ongevallen die verband houden met het toestel:
    • oorzaak van ongeval
    • opgetreden letsel
    • maatregelen die de beheerder heeft genomen om herhaling te voorkomen

Ingewikkeld? Veel werk? Bij IJreka krijg je gratis een logboek bij elk speeltoestel.

Ondergronden

Welke ondergrond moet er onder een speeltoestel?

Dit is afhankelijk van de hoogte waarvan je kunt vallen, de valhoogte. Bij speeltoestellen met een valhoogte van minder dan 60 centimeter is geen schokabsorberende ondergrond nodig en mag er zelfs beton onder een speeltoestel liggen. Tot 150 centimeter is schokdemping van gras al voldoende.

Is de valhoogte van je speeltoestel meer dan 150 cm? Dan is een speciale valondergrond nodig. Veel voorkomende ondergronden zijn: Zand, schors en rubbertegels, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Meer informatie over ondergronden vind je HIER.

Welke valondergronden zijn er?

De mogelijkheden voor ondergronden onder speeltoestellen lijken oneindig. De meest bekende zijn:

  • (kunst)gras
  • houtsnippers
  • zand
  • schors
  • rubbertegels.

Tegenwoordig zijn er naast deze standaard opties ook minder bekende mogelijkheden zoals Dekowood, Ecoscape en Tiger Mulch.

Op onze pagina over ondergronden vind je de voor- en nadelen op een rijtje. Ook kun je hier zien voor welke valhoogtes de ondergronden geschikt zijn.

Leveren jullie ook ondergronden?

Nee, wij leveren zelf geen ondergronden. Hiervoor hebben wij verschillende partners die gespecialiseerd zijn in het leveren en aanbrengen van verschillende ondergronden. Een offerte voor het leveren en aanbrengen van speeltoestellen én ondergronden is dus geen probleem!

Heb je al een speeltoestel en wil je vrijblijvend advies? Ook dan helpen we je graag. Kijk dan even op onze pagina over ondergronden of stuur ons een bericht via de contact pagina. Dan brengen we je in contact met de juiste specialist.

IJreka Speeltoestellen

Hebben jullie een showroom?

Nee, wij hebben geen showroom, maar je bent altijd welkom in onze fabriek in Dalfsen! Ook hebben we veel afgeronde projecten die je kunt bezoeken, ook bij jou in de buurt!

Waar staat IJreka voor?

IJreka is een afkorting van IJskes Recreatie en werd vroeger geschreven als Yreca. Jaren terug is dit veranderd in IJreka Recreatie en IJreka Speelwerktuigen. Door de jaren heen is dit IJreka Speeltoestellen geworden.

Leveren jullie ook speeltoestellen in het buitenland?

Jazeker! We hebben ook al veel projecten mogen afronden buiten Nederland. Zo staan er projecten van ons in Hongkong, Singapore en Istanboel. Op onze projecten pagina kun je deze projecten bekijken.