Persbericht Bare Tre en Foreco werken samen in de Noorse markt

20-11-2017

Bare Tre en Foreco werken samen in de Noorse markt

Foreco gaat met de Noorse partner Bare Tre marketing en sales activiteiten starten in Noorwegen. Het partnerschap gaat zich focussen op de verkoop van NobelWood als alternatief voor tropisch hardhout. Met het product NobelWood FRX biedt Foreco een nieuw en uniek houtproduct. NobelWood is ontwikkeld uit het snelst groeiende naaldhout ter wereld behandeld met een bioresin uit afvalstoffen uit de agrosector. Bare Tre gaat nieuwe mogelijkheden voor NobelWood en de andere delen van de Foreco Groep  in de Noorse markt verkennen.

Bare Tre en Foreco

Het Noorse bedrijf Bare Tre en Foreco slaan de handen ineen om NobelWood (FRX) te introduceren op de Noorse markt. De brandvertragende behandeling kan toegepast  worden op verschillende houtsoorten (bekend onder de naam SafeWood FRX) waarbij nieuwe mogelijkheden voor hout gecreëerd worden. Bare Tre zal zich focussen op houten gevelbekleding met Euroklasse B, gebaseerd op weersbestendige brandvertraging met de techniek van polymeren.

Alternatief voor tropisch hardhout

Foreco heeft NobelWood, het alternatief voor tropisch hardhout, enkele jaren geleden geïntroduceerd. Na een ontwikkelingsperiode van ruim 10 jaar is het gelukt een positie in de Nederlandse markt te krijgen. Vele award-winnende projecten zijn reeds gerealiseerd met deze gevelbekleding en architecten erkennen de mogelijkheden die NobelWood hen biedt.

NobelWood is een aantrekkelijk alternatief voor tropisch hardhout gemaakt van het snelgroeiende naaldhout ter wereld en afval uit de landbouw (bagasse). Het hout (met FSC certificaat) wordt tot in de kern geïmpregneerd met bio-polymeren om een hoge kwaliteit hardhoutalternatief te creëren. Testen laten zien dat dit houtproduct duurzaamheidsklasse I heeft.

100% hernieuwbaar bouwmateriaal

Het Nederlands Instituut voor Bouw en Ecologie heeft een indicatieve test gedaan om de milieu impact van NobelWood te bepalen. Zij hebben geconcludeerd dat het gebruik van het gepolymeriseerde hout een lagere impact op het milieu heeft dan vergelijkbare bouwproducten. Daarvoor hebben ze NobelWood hun keurmerk DUBOkeur® toegekend.

DUBOkeur® is een classificatiesysteem waarbij verschillende producten van eenzelfde toepassing met elkaar worden vergeleken. Het is gebaseerd op berekeningen met de LCA data.

NobelWood FRX voor brandveilige oplossingen

In samenwerking met Arch Timber Protection heeft Foreco houtproducten ontwikkeld die voldoen aan de huidige brandveiligheidseisen. NobelWood FRX biedt de mogelijkheid om weersbestendige brandvertraging toe te passen zonder de natuurlijke uitstraling van deze houtsoort te verliezen. De brandvertraging geeft een bescherming van Euroklasse B-S1,d0.

Dit houtmateriaal heeft geen onderhoud nodig dus het kan zonder risico toegepast worden bij gevelprojecten waar dit niet mogelijk of gewenst is. Dit biedt op de lange termijn ook financiële voordelen omdat onderhoudskosten voorkomen worden. Daarnaast biedt het verzekeraars en de brandweer de garantie dat het hout volgens het Bouwbesluit is toegepast, ook op de lange termijn.

Uitgebreid getest

De technologie voor NobelWood FRX bestaat al ruim 40 jaar, waarin stabiliteit en veiligheid in diverse projecten is bewezen. De technologie is uitgebreid getest door onafhankelijke partijen. De Engelse Wood Protection Association (WPA) heeft het erkend als het enige geschikte brandvertragende materiaal dat niet uitloogt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met  KlaasJan Swager, marketing directeur van Foreco. Tel. +31 529 43 1548, email: k.swager@foreco.nl