Logistiek Planner Melvin

Zie je zo’n grote, groene rakker met hout het terrein van Foreco verlaten? Grote kans dat dit onder andere het werk van Melvin is geweest. Hij plant namelijk alle uitgaande goederen, samen met zijn collega Robbin.

Melvin: “Robbin en ik houden een oogje op de productie, we beoordelen wat ze nodig hebben voor verzending richting klanten. Hout dat bijvoorbeeld eerst gedroogd moet worden, gaat naar een locatie in Gendringen. Er komt dus een heel proces bij kijken, voordat een order bij een klant aan komt. Het transport naar het droog- en spuitproces doe ik ook.”

Foreco past in zijn planning

Melvin: “Ik heb twee keer bij Foreco stage gelopen vanuit de opleiding Manager Transport & Logistiek op Deltion, zo’n vier jaar geleden. Sinds vorig jaar ben ik in dienst. Ik kom uit Oudleusen en wist dat Foreco hier in Dalfsen zat, maar ik had hier verder geen connecties. Op de stagemarkt kwam Foreco voorbij. Ik wilde graag een stage waar ze eigen transport plannen, dus zo ben ik bij Foreco terechtgekomen.

Naast Foreco heb ik nog bij twee andere bedrijven stage gelopen, maar het gras was niet groener. Ik wist zeker dat Foreco het was. Ik ben dan ook niet voor niets ‘blijven hangen’. Foreco is heel vrij, zolang jij je taken goed doet.”

Van A naar B

“Doordeweeks komen er zo’n tien tot vijftien vrachtwagens met diverse soorten hout bij Foreco binnen. Dit hout exporteren wij weer richting onze klanten. Afgelopen week had ik iedere dag voor minimaal vier wagens (kooiaap en kraanwagen) de verantwoordelijkheid.

Wij plannen dan met name grond-, weg- en waterbouw en normale bouw; zo vervoeren we bijvoorbeeld veel gevelbekleding. Die materialen zijn dan eerst in Gendringen geweest om te drogen, en vervolgens in Zwolle voor het spuiten van de juiste kleur. We drogen wekelijks 80 tot 100 kuub hout (vier tot vijf volle wagens hout) extern, in een drukke periode. Van dat hout wordt ongeveer 60 tot 80 kuub ook nog gespoten in Zwolle. In Dalfsen drogen we al het hout wat voor onze collega’s in Noordeloos bestemd is, ongeveer 50 kuub.

Daar komt veel bij kijken; van dichte trailers tot open kraanwagens. Die laatste zetten we in bij rondhout, maar gespoten hout en NobelWood moet juist weer droog blijven. Vandaar de dichte trailers.

Ik lever met onze transporteurs bijna overal in Nederland, behalve Zeeland en onderin Limburg, dat regelt mijn collega met extern transport. In theorie zijn onze collega’s uit Noordeloos de grootste klant. De hele transport en logistiek vanuit Dalfsen regelen we met een fijn team dat bestaat uit planners, heftruckchauffeurs, orderpickers, lossers, wegrijders en aansturing.”

Logische logistiek

“Wat ik zo mooi vind aan logistiek zijn niet zo zeer de grote vrachtwagens, maar de hele keten die erachter zit. Ik vind het heel interessant om het hele proces te kunnen volgen en daarin deel te zijn van de aansturing. Het is een heel beslissend vak, waarbij je continu nadenkt over ‘wie, wat, waar, wanneer’. Vooral met ritten; welke chauffeur krijgt wat mee? En als klanten niet thuis zijn, hoe moeten we het (op)lossen? Je maakt een planning, maar je moet altijd kijken hoe het uitpakt en snel schakelen als iets niet volgens planning lukt.”


Heb je interesse in werken bij Foreco Houtproducten in Dalfsen? Bekijk onze vacatures hier, en wie weet spreken we elkaar snel!